Syria

ConstitutionNet Newsletter

Stay informed on our latest news!

Manage my subscriptions

@ConstitutionNet on Twitter

ConstitutionNet

International assistance

The role of international or external support for national processes of constitution building has an instrumental impact on the design of these processes and the institutional choices that ultimately are framed in constitutions.

Training programme

The new Constitution Builders ACCESS Resource – is an interactive training tool that reinforces sharing experiences as a means to building the capacity of practitioners to solve some of the dilemmas that they face in constitution building.

Handbook

The Handbook reviews and discusses some of the institutional and procedural design choices that practitioners have recently considered during contemporary constitution building.

Issue papers

Selected issues are considered at length based on emerging and ongoing dialogues among practitioners and specialists.

Multimedia

A collection of multimedia resources from and about constitution-building processes.

Web links

The web links provide a comprehensive list of relevant organizations and partners working in constitution building and related subjects.

سـوريا: قانون جديد لإنتخابات الرئاسة يستبعد المعارضة

مجلس الشعب السوري

عقد مجلس الشعب السوري جلسة، أمس الاثنين، ناقش خلالها مشروع قانون للانتخابات الرئاسية يستبعد عملياً أي مرشح للمعارضة، بحسب ما نقلت وكالة الأنباء السورية الرسمية. وبموجب مشروع القانون الجديد يجب أن يكون المرشح لرئاسة الجمهورية أقام في سوريا خلال السنوات العشر الماضية، ولا بد أن يحصل على دعم من 35 نائبا على الأقل من النواب 250 الذين يضمهم مجلس الشعب. ويجعل هذان الشرطان من المستحيل على أي مرشح من معارضة الخارج الترشح، كما أن ترشح أي من معارضي الداخل يصبح صعبا للغاية في هذه الحالة. كما يوضح مشروع القانون الجديد أن المرشح للرئاسة يجب أن يكون فوق الأربعين، وسوريا من أب وأم سوريين وغير متزوج من أجنبية ولا يحمل جنسية أج

دراسة: "التنظيمات العثمانية والدستور- بواكير الفكر الدستوري نصًا وتطبيقًا ومفهومًا" ، مجلة تبـــيّن العدد 3 - 2013

Download PDF document
نشرت هذه الدراسة وهي من اعداد وجيه كوثراني في آذار/مارس 2013 في العدد الثالث من دورية "تبيّن" (شتاء 2013 ، الصفحات 7 - 22) والصادرة عن المركز العربي للابحاث ودراسة السياسا…
Publisher: المركز العربي للابحاث ودراسة السياسات

دستور عام 1964 للجمهورية العربية المتحدة (مصر وسوريا) الصادر في 24 آذار/مارس 1964 والمنشور في الجريدة الرسمية العدد 69 ( أ )

Download PDF document
دستور عام 1964 للجمهورية العربية المتحدة (مصر وسوريا) الصادر في 24 آذار/مارس 1964 والمنشور في الجريدة الرسمية العدد 69 ( أ )
Publisher: رئاسة الجمهورية

الدستور المؤقت للجمهورية العربية المتحدة (مصر وسوريا) الصادر في دمشق في 5 آذار/مارس 1958 والمنشور في الجريدة الرسمية في 13 آذار/مارس 1958

Download PDF document
نص الدستور المؤقت للجمهورية العربية المتحدة (مصر وسوريا) لعام 1958 والمنشور في الجريدة الرسمية في 13 آذار/مارس 1958 - العدد الاول 
Publisher: رئاسة الجمهورية

The MENA revolutions: then and now

When spontaneous uprisings broke out in the Middle East and North Africa (MENA) in 2011, they seemed destined to usher in a new era of freedom, economic prosperity, and democracy in the region. These protests came to be known in the Western media as the ‘Arab Spring’ – an apparent misnomer since the movement was neither exclusively ‘Arab’ in character nor simple enough to serve as an analogy of the European ‘Springs’ of 1848, 1968 and 1989.

Over two and a half years later, these uprisings and revolutions are still threatening to transform the political and social dynamics of several states; though not necessarily in the way that was originally intended by the generation of tech-savvy youth who launched them.

سـوريا: النص النهائي للدستور كما أقرته الجمعية التأسيسية لعام 1950 والصادر في 5 ايلول/ سبتمبر 1950

Download PDF document
في الوثيقة نص دستور الجمهورية العربية السورية والذي اقرته الجمعية التأسيسية في 5 ايلول/سبتمبر 1950. 
Publisher: الجمعية التأسيسية

الدستور السوري الجديد: تقييم

في ردّ على أشهُر من التّظاهرات والانتفاضات والعنف المتواصل، انهمكت الدولة السورية في عدد من الإصلاحات. ففي شباط/فبراير 2012، قدّمت لجنة من الخبراء، تمّ تفويضها خصّيصاً لوضع دستور جديد للبلاد، مسودّتها النّهائيّة إلى الرّئيس. وبعد فترة وجيزة، تمّ نشر هذه المسودّة، ومن المتوقّع أن تطرح للإستفتاء خلال أيّام. وقد رحّبت مصادر مقرّبة من الحزب الحاكم في سوريا بالمسودّة على أنّها إشارة إلى تقدّم مهمّ نحو تحقيق ديمقراطيّة حقيقيّة والاستجابة إلى مطالب المتظاهرين. من جهّة أخرى، ردّ البعض بحسم على هذا الترحيب معتبرين بأنّ المسودّة لا تتعدّى كونها مجرّد عنوان بلا مضمون وهي بالتالي لن تُحدث أيّ تغيير يُذكر في ما يخصّ أسلوب حُكم سوريا والسوريّين. ويعرض هذا التعليق الوجيز بعض الأفكار الأوّلية حول المسودّة وما يمكن أن تؤول إليه في البلاد.

The new Syrian Constitution: An Assessment

In response to months of persistent demonstrations, uprisings and violence, the Syrian state has engaged in a number of reforms. In February 2012, a committee of experts that was appointed specifically for the purpose of drawing up a new constitution for the country submitted its final draft to the president. The draft was published shortly thereafter and is set to be put to a referendum within weeks. Sources that are close to Syria’s ruling party have hailed the draft as a major advance towards achieving genuine democracy and satisfying protesters’ demands. Others have retorted that the draft amounts to little more than window dressing and will make little or no difference to the manner in which Syria and Syrians are governed.

Syria: Government issues draft constitution and calls for referendum as pressure mounts

Amidst increasing human casualties in what has virtually become a civil war, the regime of President Bashar Al Assad - which protesters are demanding to step aside - has issued a draft Constitution which it is proposing to put to referendum later this week. The draft Charter proposes to abolish the one party state dominated by the Baath party for the last forty years, and to establish a multi-party system.  Multi- party elections will then be held within four months of the referendum vote.

English and Arabic Language Versions of the Draft Constitution of Syria (2012)

Download PDF documentDownload PDF document
The draft Constitution of Syria proposed by the Assad regime in the wake of the Arab Spring uprisings that have plagued the country since 2011.